Rejestracje motocykli w lipcu pod znakiem chińskiej ofensywy. Padł historyczny rekord lata

W skrócie
  • Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego opublikował wyniki rejestracji jednośladów w lipcu.
  • Rejestracje nowych motocykli pobiły lipcowy rekord wszech czasów.
  • Chińskie motocykle sprzedają się jak ciepłe bułeczki.

Choć wszędzie mówi się o kryzysach, inflacji i rosnących kosztach finansowania, to informacje i obawy nie mają odzwierciedlenia w statystykach rejestracji motocykli i motorowerów. Lipiec był kolejnym dobrym miesiącem dla polskiego rynku i padły kolejne rekordy, jakich w biurach Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego jeszcze nie widziano. Jest w tym spora zasługa chińskich marek.

Rejestracje nowych motocykli

Według danych dostarczonych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w lipcu zarejestrowano 7264 nowe jednoślady. To wynik aż o 707 sztuk lepszy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wygląda na to, że zamiast jechać na wakacje all inclusive motocykliści ruszyli do salonów. Lwią część tego wyniku stanowią oczywiście nowe motocykle. Zarejestrowano 5333 maszyn, co daje wzrost o 21,8% i jest najlepszym wynikiem lipca w historii notowań. To także czwarty miesiąc 2025 roku, kiedy liczba rejestracji przekroczyła 5000 sztuk. Od początku roku do końca lipca zarejestrowano już 29 418 nowych motocykli – o 10,7% więcej niż rok temu.

Ranking marek – Chińczycy się rozpychają

W rankingu marek mocno namieszali producenci z Chin oraz polskie marki, które są polskie tylko z nazwy, bo wszyscy doskonale wiedzą, że sprzedawane przez nich motocykle pochodzą z dalekiej Azji (i nie ma w tym nic złego, bo są tanie i dobre jakościowo). Co wydarzyło się w TOP 10? Pierwsza trójka pozostaje właściwie niezagrożona, choć w pewnym momencie BMW mogło odrobinę poczuć na plecach oddech QJ Motor. Na czele rządzi i dzieli Honda, która odjechała od konkurencji z wynikiem rocznym na poziomie 6162 motocykli. Yamaha okupuje drugie miejsce z wynikiem 3659 sztuk, a BMW zamyka pierwszą trójkę z wynikiem 2602 sztuk.

Ktoś pomyśli, że mowa o zagrożeniu ze strony QJ Motor jest trochę na wyrost, ale lipiec był kolejnym miesiącem, kiedy zarejestrowano więcej motocykli tej marki niż BMW. Dynamika spadła jednak na tyle, że w tym roku BMW raczej może spać spokojnie. Różnica między producentami wynosi 816 sztuk i jest do odrobienia tylko wtedy, gdy QJ Motor będzie rejestrować o 200, 300 motocykli więcej niż BMW. Dalej mamy Zontesa, Junaka, CFMoto i Romet Motors. Kawasaki spadło z 8. miejsca na 9., a Triumph zaliczył twarde lądowanie po spadku z 6. pozycji na koniec pierwszej dziesiątki.

Nowe motocykle – ranking marek – 2025 narastająco – styczeń-lipiec
Pozycja Marka 2025 Udział % 2024 Udział % % Zmiana
1 HONDA 6 162 20,95% 4 858 18,29% 26,84%
2 YAMAHA 3 659 12,44% 3 137 11,81% 16,64%
3 BMW 2 602 8,84% 2 601 9,79% 0,04%
4 QJMOTOR 1 786 6,07% 248 0,93% 620,16%
5 ZONTES 1 338 4,55% 902 3,40% 48,34%
6 JUNAK 1 203 4,09% 1 537 5,79% -21,73%
7 CFMOTO 1 103 3,75% 247 0,93% 346,56%
8 ROMET MOTORS 1 093 3,72% 1 142 4,30% -4,29%
9 KAWASAKI 1 079 3,67% 875 3,29% 23,31%
10 TRIUMPH 1 059 3,60% 1 016 3,82% 4,23%
RAZEM 1-10 21 084 71,7% 16 563 62,3% 27,3%
POZOOSTAŁE MARKI 8 334 28,3% 10 004 37,7% -16,7%
RAZEM 29 418 100% 26 567 100% 10,7%
Źródło: analiza PZPM na podstawie danych CEP/KPRM/MC

125 rządzą!

W rankingu pojemności rządzi oczywiście klasa 125 (11867 sztuk) i tu na czele są Honda i Yamaha, ale na 3. miejscu czai się Junak. W kategorii 250-500 cm3 króluje Honda, a na 2. miejscu mamy CFMoto, a więc pojawia się chińska marka. W przedziale 500-750 cm3 też rządzi Honda, na 2. miejscu jest Yamaha, ale pierwszą trójkę zamyka QJ Motor. BMW króluje dopiero w klasach powyżej 750 cm3 i powyżej 1000 cm3. W segmentach funkcjonalnych najwięcej rejestracji ma kategoria Street (8991 sztuk). Tu na czele mamy Hondę i Yamahę, a podium zamyka Zontes.

Motorowery na plusie

Nowe motorowery zanotowały wzrost rejestracji w lipcu o 6,8%. Na polskie drogi wyjechało 1931 pojazdów. Od początku roku na polskich drogach przybyło 9714 nowych motorowerów, a to daje nam wzrost o 10,6%. Podium rankingu marek okupują Junak, Romet i Znen. Ta ostatnia przekroczyła w końcu próg 1000 rejestracji, notując wynik 1061 sztuk. Procentowy wzrost na poziomie 213,9% czyni ten wynik dość imponującym.

Nowy motorowery – ranking marek – 2025 narastająco – styczeń-lipiec
Pozycja Marka 2025 Udział % 2024 Udział % % Zmiana
1 JUNAK 1 953 20,11% 1 870 21,29% 4,4%
2 ROMET MOTORS 1 933 19,90% 1 224 13,93% 57,9%
3 ZNEN 1 061 10,92% 338 3,85% 213,9%
4 YIBEN 784 8,07% 789 8,98% -0,6%
5 TORQ 498 5,13% 527 6,00% -5,5%
6 BARTON 467 4,81% 643 7,32% -27,4%
7 FOSTI 283 2,91% 164 1,87% 72,6%
8 KYMCO 273 2,81% 237 2,70% 15,2%
9 VIGOROUS 213 2,19% 171 1,95% 24,6%
10 PEUGEOT 136 1,40% 154 1,75% -11,7%
RAZEM 1-10 7 601 78,2% 6 117 69,6% 24,3%
POZOSTAŁE MARKI 2 113 21,8% 2 668 30,4% -20,8%
RAZEM 9 714 100% 8 785 100% 10,6%
Źródło: analiza PZPM na podstawie danych CEP/KPRM/MC

Używane motocykle i motorowery

A co w używkach piszczy? W lipcu po raz pierwszy zarejestrowano w Polsce 10 305 sprowadzonych motocykli, a więc o 10,9% więcej niż przed rokiem. Najchętniej sprowadzane marki to oczywiście Yamaha, Honda, Suzuki i Kawasaki, które od lat uchodzą za pewny i niemal pozbawiony problemów zakup, jeżeli ktoś chce kupić używany motocykl. Motorowery mogą spoglądać na ten wynik z zazdrością, bo w lipcu zarejestrowano tylko 1352 sprowadzone pojazdy. To o 17,4% mniej niż przed rokiem.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button